Dahlia 2021

 
När jag fyllde år fick jag två dahliaknölar utav Lisa. En klargul spretig kaktusdahlia. Den växte på bra blev stor friskt grön i bladen och kraftig. Blommade jättefint. Sorten heter 'Kennemerland'.
 
 
 
Nu har jag denna gula + farmors röda. De andra sorterna som jag haft klarade inte vintern då jag slarvade med hösthanteringen och vinterförvaringen förra året. 

I år klippte jag ner, grävde upp spolade noga rent och la knölarna på tork i grovtvättstugan ett dygn. När de torkat packade jag ner dem i pappkartonger (Pappis från Ikea) med varsit äggfack i botten för extra luftighet. Jag skrev på lådan vilken sort den innehöll och i lådan med de gula la jag ner bildetiketten från dahliaförpackningen. Farmors röda märkte jag upp som 'Elin'. Lådorna ställde jag in i hålrummet under garagegolvet. Nu hoppas jag att de ska klara sig fint till nästa år. 

 
Min trädgårdsdagbok

Om mig & bloggen

Min profilbild