Potatis i kruka

Iår har jag testat att sätta potatis i två stora krukor. Krukorna står en på var sida om muren nedanför altanen för att testa om den ena sidan är mer gynnsam än den andra. Jag hade köpt en förpackning med förrotad potatis på blomsterlandet. Lätt och smidigt.
 
Jag har satt tre potatisar av sorten Maria i varje kruka. Jag har satt dem nästan ända ner i botten och fyllt upp med jord så att bara lite av blasten syns. Jag tänker fylla på med jord upp till krukans kant allt eftersom potatisen växer, som att kupa dem. (Gör det någon skillnad mot om jag hade fyllt på med jord hela vägen upp på en gång?). Idag hällde jag i nästan 40 liter jord i varje kruka så de rymmer en hel del för det är gott om plats kvar. Jag vattnade lite och innan jag gick in för dagen täckte jag båda krukorna med fiberduk.
 
Dagen efter (idag) lät jag fiberduken ligga på hela dagen eftersom det blåste en hel del och inte var så varmt. Potatisen har ju inte hunnit vänja sig vid utomhustillstånd ännu. Nu hoppas jag att det inte kommer bli så kallt att potatisen fryser sönder.
 
Det gäller att komma ihåg att ta av och lägga på fiberduken samt att vattna när det behövs.
 
Maria, en tidig potatissort.
Krukorna har jag fått från jobbet, det kom träd i dem.
Det var väldigt fina potatisplantor.
 
 
När jag hällt i 40 liter jord stack bara lite utav blasten upp.
En kruka på var sida om muren.
 
Min trädgårdsdagbok

Om mig & bloggen

Min profilbild